Skip to main content

5 Tips untuk dapatkan air susu yang banyak

Ramai dikalangan ibu-ibu zaman sekarang berhentikan bayi menyusu susu dari ibu pada usia yang 2-3 bulan disebabkan air susu yang dihasilkan semakin berkurangan.

Sebenarnya mudah saja untuk dapatkan air susu yang lebih meriah dan pekat untuk bayi yang baru lahir dan yang masih menyusuhkan susu dari ibu.

Keadaan ini berlaku disebabkan si ibu tidak memulakkan penyusuan awal pada bayi sejak lahir dan tidak kerap bagi penyusuan si bayi.

Sekiranya si bayi cukup di beri susu dari ibu, air susu akan melimpah-limpah mahu pun bayi tengah menyusu.

Tapi untuk kali ini Fanny akan kongsikan tips mudah dapatkan air susu yang banyak untuk bayi ibu-ibu diluar sana.

Ikuti 5 tips dari Fanny :

1. Kerap Memberi Penyusuan 

Susukan bayi pada bila bayi berasa lapa. Lebih banyak bayi menyusu lebih banyaklah air susu yang terhasil.

2. Kosongkan Payudara


 Susukan bayi kepada kedua-dua belah payudara secara berganti-ganti sehingga bayi sendiri melepaskan setelah bayi kekenyangan. Ini akan merangsang lebih banyak penghasilan air susu.

3. Jarak Masa Penyusuan 



 Jarak bagi Penyusuan mestilah tidak lebih dari 2 jam. Sentiasa bagi bayi penyusuan kerap yang boleh.

4.Sentiasa Berfikiran Positif


Jangan lupa untuk berasa tenang ketika beri penyusuan. Ini kerana perasaan tertekan atau kurang keyakinan tentang kemampuan untuk menyusukan bayi juga boleh menyenyebabkan susu berkurang dan dapatkan rehat yang cukup.

5. Jaga Pemakanan



 Penghasilan air susu juga boleh terjejas akibat pemakanan yang tidak terjaga. Kalau boleh kena berpantang makanan yang boleh menyebabkan air susu tidak terhasil. Boleh ikuti cara pemakanan yang betul :

  • Ambilkan hidangan seimbang berpandukan panduan piramid pemakanan.
  • Banyakan minum air putih ( Lebih digalakan minum air suam ) sepanjang hari.
  • Makan pemakanan yang kaya dengan sumber nutrien.


    Selaikn itu, boleh baca disini Petua Milkbooster dengan ESP dan Alfalfa untuk cara lebih berkesan.

    Semoga Tips yang Fanny kongsikan sebentar tadi menfaat buat semua pembaca entri Fanny.

    Untuk maklumat selebihnya boleh derict Whatsapp Fanny 

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Elakkan Kencing Kotor Dengan Vitamin Shaklee

Kencing kotor ? Dengar bunyi saja rasa perkara biasa kan ? Disebabkan mungkin ada yang fikir air kencing ini memang kotor. Tetapi tahu kah kamu  apa itu kencing kotor ? Mari kita sama-sama kenali apa itu maksud sebenarnya kencing kotor dan juga cara-cara untuk mengetasinya. First kita kena kenali tentang kencing kotor. Saluran kencing merupakan sistem penapisan badan kita untuk membuang segala sisa cecair yang ada didalam basan kita. Dimana air kencing bergerak dari buah pinggang memalui tiub kecil yang dikenali sebagai  ureter ke pundi kencing , iaitu tempat air kencing disimpan. Air kencing kita ini akan keluar dari badan kita melalui saluran uretra itu. Jangkitan saluran kencing  ( UTI- Unirary Tract Infection ) iaitu jangkitan kuman yang melibatkan pundi kencing. 80% daripada kes-kes ini adalah disebabakan oleh Kuman Bakteria Escherichia Coli (E.Coli) Punca-Punca Kencing Kotor Tabiat mengelap dari belakang ke depan selepas membuang air besar Hubungan seks yang m

Kenali Makanan Suku Kaum Tradisi KadazanDusun Sabah

Dalam entri kali ini Fanny akan senaraikan beberapa jenis-jenis makanan tradisi suku kaum KadazanDusun orang sabah. Biar pun Fanny ini mix blood ( Dusun + Tagalog ) tapi sebagai kaum dusun wajar amabil tahu tradisi makanan suku kaum KadazanDusun. Seperti yang Fanny sudah sedia maklum tentang makanan tradisi suku kaum KadazanDusun ialah : Bosou Sada (Jeruk Ikan ) Hinava ( Ikan Segar ) Tuhau  Bambangan Bosou  Bosou ini dikenali sebagai Tonsom yang wajib dihidangkan masa perayaan seperti Pesta Keamataan yang akan berlangsung setiap tahun pada Bulan May. Bosou ini kebiasaan akan dihasilkan Ikan sungai atau daripada dagin mentah ( non-halal ) Bosou disediakan daripada daging atau ikan Mentah. Campurkan nasi putih, ikan atau daging (non-halal), garam, lada putih, dan buah pepaya mentah di potong dadu. Gaulkan kesemua bahan dan masukkan kedalam bekas yang bersih, tunggu 12-15hari untuk dihidangkan. Hinava  Hinava juga merupakan salah satu hidan

Amalkan Minum Air Kosong Setiap Hari Mengikut 4 Waktu

Ramai yang fikir minum air kosong yang melebihi kuantiti baik untuk kesihatan. Sebenarnya minum air kosong adalah penting untuk tubuh badan kita tapi sekiranya minum air kosong secara berlebihan boleh membahayakan kesihatan. Macam yang Fanny cakap di atas tadi pengambilan air berlebihan boleh membahayakan kesihatan. Tetapi bagai mana pula bagi mereka yang tidak suka minum air kosong? Sebenarnya fanny adalah salah seorang yang tergolong bagi mereka yang tidak suka minum air kosong mengikut kuantiti berat badan. Disebabkan air kosong tidak sedap lah punca fanny tidak suda minum air kosong. Hahaha ! Kalau bukan air manis tidak lah fanny minum air. Tapi sejak fanny perasaan kulit fanny makin kering dan kusam. Fanny pandai minum air mengikut waktu setiap hari. Sekiranya kamu tidak suka minum air kosong, Fanny ada tip mudah yang boleh kita amalkan bersama-sama setiap hari mengikut waktu. 1. Bangun Tidur Minumlah air kosong 2 gelas untuk mengaktifkan organ dalaman kita.