Skip to main content

Pentingnya Kalsium Dalam Tubuh Badan

Pentingkah Kalsium dalam tubuh badan kita ? Sebut pasal kalsium dan magnesium, mesti kaitkan dengan kekuatan tulang dan gigi kan? 

Sebenarnya Kalsium Dan Magnesium bukan hanya sekadar kalsium biasa. Jadi saya akan kongsikan Pentingnya kalsium dan magnesium dalam tubuh badan kita.

Mesti disini ramai yang tidak suka minum susu kan ? Tahu kah kamu susu mengandungi kalsium yang paling tinggi berbanding dengan pemakanan yang lain. Susu  dan yogurt hanya ada 30% kalsium seharian. Untuk pengetahuan semua orang dewasa perlu pengambilan 1000mg kalsium sehari.Cuba bayangkan jika tiada pengambilan kalsium dalam sehari apa akan terjadi dengan tubuh badan kita ?


Minum Susu sekurang-kurangnya 3Gelas Sehari.

Kesan Bila kekurangan Kalsium Dalam Tubuh Badan.

Kekurangan kalsium dalam tubuh badan pada peringkat umur awal memang tidak dapat dikesan kerana tubuh akan mengawal jumlah kalsium yang diperlukan dalam darah dengan mengambil kalsium yang tersimpan di tulang. Sekiranya keadaan ini berlarutan dalam jangka masa yang panjang boleh menyebabkan kekurangan kekuatan dalam tulang, dan akan mengelami masalah osteoporosis.

Mengelasmi kekejangan dan kebas pada tangan & kaki merupakan tanda-tanda kekurangan kalsium.
Pengambilan kalsium yang cukup setiap hari dapat memastikkan kesihatan dan kekuatan tulang dan gigi terjaga serta mencegah Osteoporosis.










Kepntingan Kalsium Dalam Tubuh Badan.
Kalsium adalah mineral penting yang diperlukkan oleh tubuh badan kita. Disebabkan badan manusia tidak dapat menghasilkan kalsium sendiri. So pentingnya pengambilan kalsium dari pemakanan contohnya, Sehari kena minum susu sekurang-kurangya 3gelas sehari. 

Kalsium Dan Magnesium Akan Sling Membantu Dalam Penyerapan Apabila Terdapat Dalam Jumlah Yang Mencukupi Dan Seimbang.

Kedua-dua mineral ini bekerja secara berlawanan  ( Antagonistik ). Magnesium terdapat dalam di dalam sel ( Intraselular ). Sedangkan Kalsium banyak terdapat di luar sel ( Ekstraselular ). Fungsi dalam magnesium dalam metabolisma sel ialah meningkatkan tenaga dalam tubuh.

Keperluan Kalsium dan Magnesium bagi setiap wanita hamil disyorkan suapay bertambah. Manakala bagi setiap wanita yang telah mengelami menopause serta tubuh yang sedang mengelami stress disyorkan untuk pengambilan Kalsium lebih.


Suppliment Ostematrix. Sesuai untuk yang tidak suka minum susu 😉

Untuk menghasilkan sesuatu kalsium yang terbaik, Di Shaklee menawarkan Ostematrix Shaklee dengan kandungan kalsium yang isinya paling seimbang bagi memastikan kadar penyerapan adalah 99%. Dalam Ostematrix Shaklee mengandungi kalsium dan magnesium , fosforus dan vitamin D, zinc, Kuprum manganes dan boron. Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan yang maksimum oleh tubuh. Untuk maklumat selebihnya boleh Tekan disini

Semoga Bermanfaat untuk semua pembaca. 

Cara mudah untuk dapatkan Ostematrix Shaklee Boleh terus ( Call / SMS/ Whatapp 016-5858704 )

Facebook : Fanny Lora

Instagram : fanny_vitamin

Whatapp : 016-5858704

SID ID : 1259402



Comments

  1. Info yang sangat membantu!👍🏻

    ReplyDelete
  2. Info yang sangat membantu!👍🏻

    ReplyDelete
  3. my fav kalsium ostematrix

    ReplyDelete
  4. Wanita yg paling berisiko ni huhu

    ReplyDelete
  5. Best ni ambil oste, supaya tulang tidak cepat mereput.

    ReplyDelete
  6. Seriusnya masalah kalau kekuranga kalsium 😰😰 jom ambil kalsium

    ReplyDelete
  7. Ostematrix memang pilihan kalsium terbaik!

    ReplyDelete
  8. time mngandung sy makan ini sbb slalu sakit gigi sma kejang tu kaki.. lpas makan xda sakit gigi,kejang kaki pun xda.. pagi2 wajib 'mbuang'

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Cara Elakkan Kencing Kotor Dengan Vitamin Shaklee

Kencing kotor ? Dengar bunyi saja rasa perkara biasa kan ? Disebabkan mungkin ada yang fikir air kencing ini memang kotor. Tetapi tahu kah kamu  apa itu kencing kotor ? Mari kita sama-sama kenali apa itu maksud sebenarnya kencing kotor dan juga cara-cara untuk mengetasinya. First kita kena kenali tentang kencing kotor. Saluran kencing merupakan sistem penapisan badan kita untuk membuang segala sisa cecair yang ada didalam basan kita. Dimana air kencing bergerak dari buah pinggang memalui tiub kecil yang dikenali sebagai  ureter ke pundi kencing , iaitu tempat air kencing disimpan. Air kencing kita ini akan keluar dari badan kita melalui saluran uretra itu. Jangkitan saluran kencing  ( UTI- Unirary Tract Infection ) iaitu jangkitan kuman yang melibatkan pundi kencing. 80% daripada kes-kes ini adalah disebabakan oleh Kuman Bakteria Escherichia Coli (E.Coli) Punca-Punca Kencing Kotor Tabiat mengelap dari belakang ke depan selepas membuang air besar Hubungan seks yang m

Kenali Makanan Suku Kaum Tradisi KadazanDusun Sabah

Dalam entri kali ini Fanny akan senaraikan beberapa jenis-jenis makanan tradisi suku kaum KadazanDusun orang sabah. Biar pun Fanny ini mix blood ( Dusun + Tagalog ) tapi sebagai kaum dusun wajar amabil tahu tradisi makanan suku kaum KadazanDusun. Seperti yang Fanny sudah sedia maklum tentang makanan tradisi suku kaum KadazanDusun ialah : Bosou Sada (Jeruk Ikan ) Hinava ( Ikan Segar ) Tuhau  Bambangan Bosou  Bosou ini dikenali sebagai Tonsom yang wajib dihidangkan masa perayaan seperti Pesta Keamataan yang akan berlangsung setiap tahun pada Bulan May. Bosou ini kebiasaan akan dihasilkan Ikan sungai atau daripada dagin mentah ( non-halal ) Bosou disediakan daripada daging atau ikan Mentah. Campurkan nasi putih, ikan atau daging (non-halal), garam, lada putih, dan buah pepaya mentah di potong dadu. Gaulkan kesemua bahan dan masukkan kedalam bekas yang bersih, tunggu 12-15hari untuk dihidangkan. Hinava  Hinava juga merupakan salah satu hidan

Amalkan Minum Air Kosong Setiap Hari Mengikut 4 Waktu

Ramai yang fikir minum air kosong yang melebihi kuantiti baik untuk kesihatan. Sebenarnya minum air kosong adalah penting untuk tubuh badan kita tapi sekiranya minum air kosong secara berlebihan boleh membahayakan kesihatan. Macam yang Fanny cakap di atas tadi pengambilan air berlebihan boleh membahayakan kesihatan. Tetapi bagai mana pula bagi mereka yang tidak suka minum air kosong? Sebenarnya fanny adalah salah seorang yang tergolong bagi mereka yang tidak suka minum air kosong mengikut kuantiti berat badan. Disebabkan air kosong tidak sedap lah punca fanny tidak suda minum air kosong. Hahaha ! Kalau bukan air manis tidak lah fanny minum air. Tapi sejak fanny perasaan kulit fanny makin kering dan kusam. Fanny pandai minum air mengikut waktu setiap hari. Sekiranya kamu tidak suka minum air kosong, Fanny ada tip mudah yang boleh kita amalkan bersama-sama setiap hari mengikut waktu. 1. Bangun Tidur Minumlah air kosong 2 gelas untuk mengaktifkan organ dalaman kita.