Skip to main content

Punca Wajah Berminyak Dan Cara Mengatasinya

Kebanyakan kulit wajah wanita Asia terutamanya di Malaysia iaitu negara kita sendiri ini kebanyakan terdiri daripada golongan kulit berminyak.


Faktor cuaca yang panas dan berpeluh memberi kesan kepada kulit wajah mudah berminyak. Kulit berminyak menyebabkan kita kurang selesa dan boleh mengganggu aktiviti harian kita.

Kulit yang berminyak ini menyebabkan jerawat tumbuh dan liang-liang roma tertutup. Ini adalah antara punca berlakunya pengumpulan sel-sel mati dan meninggalkan kesan parut dan merosakkan kulit wajah.

KENAPA KULIT WAJAH KITA MUDAH BERMINYAK?

Kulit berminyak berlaku daripada hasil pengeluaran sebum berlebihan iaitu bahan berminyak yang dikeluarkan secara semulajadi dari kulit kita. Terdapat beberapa punca yang boleh menyebabkan sebum ini terjadi.

🍀 MAKANAN BERMINYAK

Punca utama pada kulit wajah sentiasa berminyak ialah disebabkan makan makanan yang bergoreng, berminyak dan yang berlemak secara berlebihan. Makanan berminyak ini juga sebenarnya menjadi punca utama yang menyebabkan kulit kita berjerawat dan berminyak.

🍀 HORMON

Hormon yang tidak menentu ini di dalam tubuh kita dapat menyebabkan wajah menjadi lebih mudah berminyak.

Jika anda perasan bila mahu dekat datang period, kulit wajah akan jadi mudah berminyak dan naik jerawat. Hormon wanita ini berubah-ubah. Ini adalah antara salah satu punca kulit wajah jadi mudah berminyak.

CUACA DAN AKTIVITI LUAR

Cuaca yang panas juga boleh meyebabkan kita mudah berpeluh. Dan bila kita bepeluh, peluh tersebut boleh menyebabkan kulit berminyak. tambahan pula bila kulit terdedah kepada sinar ultra ungu yang merbahaya menyebabkan  struktur kulit kita akan jadi rosak..

PRODUK SKIN CARE

Terdapat banyak jenis pencuci muka yang boleh didapati dengan pelbagai harga, ada yang mahal dan ada juga yang murah.

Tetapi tidak semuanya sesuai dengan kulit muka kita walaupun ada yang control oil untuk kulit yang berminyak.

Jika tersalah pilih, boleh menyebabkan bahagian muka kita macam berminyak dan kelihatan shinning disebabkan minyak pada kulit wajah.

Untuk lebih selamat sangat penting untuk pilih produk pencuci muka dan skin care yang sesuai dengan kulit wajah iaitu selamat dan semulajadi. Kalau boleh pilih lah yang bebas paraben.

Di shaklee juga bukan sahaja ada jual vitamin tetapi shaklee juga menjual produk set kecantikan seperti set skin care yang bebas bahan kimia merbahaya dan selamat digunakan iaitu YOUTH SKIN CARE.






Sekiranya anda berminat dengan produk set kecantikan shaklee boleh terus hubungi saya ditalian. Call / whatsapp

Http://Fannylora.wasap.my
Http://Fannylora.wasap.my

📲 (016-5858704)
📲 (016-5858704)

Atau boleh buat tempahan secara online iaitu tekan saja gambar esell dibawah.



Comments

Popular posts from this blog

Cara Elakkan Kencing Kotor Dengan Vitamin Shaklee

Kencing kotor ? Dengar bunyi saja rasa perkara biasa kan ? Disebabkan mungkin ada yang fikir air kencing ini memang kotor. Tetapi tahu kah kamu  apa itu kencing kotor ? Mari kita sama-sama kenali apa itu maksud sebenarnya kencing kotor dan juga cara-cara untuk mengetasinya. First kita kena kenali tentang kencing kotor. Saluran kencing merupakan sistem penapisan badan kita untuk membuang segala sisa cecair yang ada didalam basan kita. Dimana air kencing bergerak dari buah pinggang memalui tiub kecil yang dikenali sebagai  ureter ke pundi kencing , iaitu tempat air kencing disimpan. Air kencing kita ini akan keluar dari badan kita melalui saluran uretra itu. Jangkitan saluran kencing  ( UTI- Unirary Tract Infection ) iaitu jangkitan kuman yang melibatkan pundi kencing. 80% daripada kes-kes ini adalah disebabakan oleh Kuman Bakteria Escherichia Coli (E.Coli) Punca-Punca Kencing Kotor Tabiat mengelap dari belakang ke depan selepas membuang air besar Hubungan seks yang m

Kenali Makanan Suku Kaum Tradisi KadazanDusun Sabah

Dalam entri kali ini Fanny akan senaraikan beberapa jenis-jenis makanan tradisi suku kaum KadazanDusun orang sabah. Biar pun Fanny ini mix blood ( Dusun + Tagalog ) tapi sebagai kaum dusun wajar amabil tahu tradisi makanan suku kaum KadazanDusun. Seperti yang Fanny sudah sedia maklum tentang makanan tradisi suku kaum KadazanDusun ialah : Bosou Sada (Jeruk Ikan ) Hinava ( Ikan Segar ) Tuhau  Bambangan Bosou  Bosou ini dikenali sebagai Tonsom yang wajib dihidangkan masa perayaan seperti Pesta Keamataan yang akan berlangsung setiap tahun pada Bulan May. Bosou ini kebiasaan akan dihasilkan Ikan sungai atau daripada dagin mentah ( non-halal ) Bosou disediakan daripada daging atau ikan Mentah. Campurkan nasi putih, ikan atau daging (non-halal), garam, lada putih, dan buah pepaya mentah di potong dadu. Gaulkan kesemua bahan dan masukkan kedalam bekas yang bersih, tunggu 12-15hari untuk dihidangkan. Hinava  Hinava juga merupakan salah satu hidan

Amalkan Minum Air Kosong Setiap Hari Mengikut 4 Waktu

Ramai yang fikir minum air kosong yang melebihi kuantiti baik untuk kesihatan. Sebenarnya minum air kosong adalah penting untuk tubuh badan kita tapi sekiranya minum air kosong secara berlebihan boleh membahayakan kesihatan. Macam yang Fanny cakap di atas tadi pengambilan air berlebihan boleh membahayakan kesihatan. Tetapi bagai mana pula bagi mereka yang tidak suka minum air kosong? Sebenarnya fanny adalah salah seorang yang tergolong bagi mereka yang tidak suka minum air kosong mengikut kuantiti berat badan. Disebabkan air kosong tidak sedap lah punca fanny tidak suda minum air kosong. Hahaha ! Kalau bukan air manis tidak lah fanny minum air. Tapi sejak fanny perasaan kulit fanny makin kering dan kusam. Fanny pandai minum air mengikut waktu setiap hari. Sekiranya kamu tidak suka minum air kosong, Fanny ada tip mudah yang boleh kita amalkan bersama-sama setiap hari mengikut waktu. 1. Bangun Tidur Minumlah air kosong 2 gelas untuk mengaktifkan organ dalaman kita.